Skip to main content

Fuq ix-Xatt, bil-Mappa

“Il-ħaqq tiegħek hu bħal muntanja ta’ Alla; il-ġudizzji tiegħek bħal abbiss kbir. Mulej, int tgħin lill-bnedmin u ’ll-bhejjem. Kemm hi għażiża t-tjieba tiegħek, o Alla! Għalhekk ulied il-bnedmin iqiegħdu t-tama tagħhom taħt id-dell ta’ ġwinħajk. Bil-ġid ta’ darek jixbgħu, u int tisqihom mix-xmara tal-hena tiegħek. Għax fik hemm l-għajn tal-ħajja; f’dawlek naraw id-dawl” (Salmi 36:6-9).

Mhux wieħed jew tnejn issibilhom storja speċjali x’jirrakkontaw. Ħa nsejhulha, “L-inkontru tiegħi m’Alla.” Jidħlu fid-dettalji u jsostnu illi ħassewh lil Alla. Avolja mhumiex Kristjani, iltaqgħu mal-myterium tremendum. L-esperjenza tagħhom imbagħad jużawha bħala prova li la għandhom bżonn il-Bibbja u wisq inqas id-dommi u l-formoli ekkleżjastiċi dwar Alla. Ma jaraw ebda valur, ngħidu aħna, fil-Kredu tal-Appostli. Ladarba ltaqgħu mal-ħaġa reali, dawn l-artikli mill-antik jidhru ġugarelli, oġġetti pedantiċi għalihom. 

Meta wieħed minn fuq il-plajja jkun osserva b’kemm tagħtih il-vista fuq l-Antlantiku, jekk imbagħad iħares lejn mappa tal-istess oċean, ikun ukoll qed idur minn ħaġa reali għal ħaġa inqas reali. Ikun dar minn mewġ veru għal folja kkulurita. Issa hawn hu l-punt. Nammettu, il-mappa hi biss karta mlewna, iżda hi bbażata fuq l-esperjenza ta’ eluf ta’ nies, x’sabu meta baħħru fuq l-Atlantiku. Għandha warajha toqol ta’ tiġrib daqstant reali bħall-epserjenza individwali minn fuq ix-xatt. 

Id-differenza tinsab hawn: tiegħek hi ħarsa waħda u iżolata, mentri l-mappa tiffittja dawk l-esperjenza kollha f’daqqa. Jerġa’, jekk tixtieq tmur x’imkien, il-mappa hi assolutament essenzjali. Dment li interessat biss b’passiġġati mal-kosta, il-ħars tiegħu hu wisq iżjed sodisfaċenti milli tikkonsulta l-atlas. Imma l-mappa hi wisq iżjed utli minn passiġġati fuq il-kosta jekk biħsiebek tbaħħar lejn l-Amerika. 

It-teoloġija bħal mappa. Jekk tieqaf b’sempliċi tagħlim u katekeżi dwar id-dottrini Kristjani, il-mappa hi bil-qabda inqas interessanti minn laqgħa diretta m’Alla, jew esperjenza ħajja miegħu. Id-dottrini mhumiex Alla: huma speċi ta’ mappa – juruk fejn sejjer u kif tasal. Jekk ma nisimgħux mill-Bibbja, ma jfissirx illi ma jkollniex ideat dwar Alla. Ifisser illi tiġi invażat b’salt ideat żbaljati dwar Alla, ereżiji illi lanqas biss tinduna li huma ereżiji. Jekk tibqa’ injorant dwar il-kontenut tal-Bibbja biex issegwi l-ideat popolari u sekulari tal-moderniżmu tkun qed issofri retrogressjoni – bħal meta llum temmen illi d-dinja hi ċatta. 

Talba: “O Alla tal-eżerċti, int għarraft ismek lin-nies minn kull ġenerazzjoni, u dawn jaqblu bejniethom illi inti spirtu infinit, etern, ma tinbidilx fl-enti tiegħek, fl-għerf, il-qawwa, qdusija, ġustizzja, tjieba u verità. Bl-umiltà u fl-għaqda magħhom jien nagħtik qima, ġieħ u glorja, issa u għal dejjem. F’isem Ibnek Ġesù. Ammen.”

Comments

Popular posts from this blog

Qawwija fid-Dgħufija

“U mqar jekk l-evanġelju tagħna hu mgħotti, hu mgħotti biss għal dawk li qed jintilfu. Fil-każ tagħhom l-alla ta’ daż-żmien għema mħuħ il-miskredenti, sabiex ma jiddix fuqhom it-tidwil tal-evanġelju tal-glorja ta’ Kristu, li hu l-immaġni t’Alla. Għax mhux lilna nfusna nippritkaw, iżda ’l Kristu Ġesù bħala s-Sid, u aħna nfusna l-qaddejja tagħkom minħabba Ġesù. Għax Alla, li qal, ‘Ħa jiddi d-dawl mid-dlam,’ huwa dak li idda fi qlubna għat-tidwil tat-tagħrif tal-glorja t’Alla f’wiċċ Kristu. Imma għandna dat-teżor f’reċipjenti xaqqufin sabiex jintwera li din l-eċċessività tas-setgħa tappartieni għal Alla u mhijiex minna nfusna” (2 Korintin 4:3-7). Hemm kontinwità fil-fidi: ninsabu f’suċċessjoni ta’ demm martri. Ħa ngħaddu t-torċa minn id għall-oħra, minn ġenerazzjoni għall-oħra. Apparti l-fidili fil-knisja stabbilita, insibu n-Novatjani, id-Donatisti, il-Valdiżi (seklu 12), l-Albiġiżi (seklu 13), il-Lollardi (wara Wiklef fis-seklu erbatax), l-Aħwa Boħemjani (seklu 15), u l-Anabattis...

Il-Mogħdrija

“Imma issa intom imisskom tneħħu dawn il-ħwejjeġ kollha: ir-rabja, l-għadab, il-malizzja, l-ikkalunnjar u diskors oxxen minn ħalqkom. Tigdbux lil xulxin, ladarba nżajtu l-bniedem il-qadim bil-prattiċi ħżiena tiegħu, u lbistu l-ġdid, li qed jiġġedded fit-tagħrif veru skont l-immaġni ta’ min ħalqu - tiġdid fejn m’hemmx distinzjoni bejn Grieg u Lhudi, ċirkonċiżjoni u inċirkonċiżjoni, barbaru, Skita, ilsir jew liberu, iżda Kristu hu kollox u f’kulħadd. Mela, bħala l-magħżulin t’Alla, qaddisin u maħbubin, ilbsu sentimenti ta’ mogħdrija, benevolenza, umiltà, manswetudini u paċenzja” (Kolossin 3:8-12).  Il-beninnità hi l-ispirtu ta’ trattament favorevoli, jew il-prattika kostanti u abitwali ta’ azzjonijiet amikevoli u benevolenti. Hemm żewġ prinċipji ewlenin fil-kostituzzjoni umana, li jwettqu serriegħa bla waqfien għall-predominanza: l-egoiżmu u l-benevolenza, jew il-beninnità. L-egoiżmu jikkonċentra s-sentimenti, ix-xewqat u l-azzjonijiet kollha fuq il-promozzjoni tal-benesseri i...

Diskors Bid-Dehen

“La taħsibx kif tagħmel il-ħsara lil għajrek huwa u qiegħed jgħammar bla biża’ miegħek. La tiġġieled ma’ ħadd għalxejn, jekk ma għamillek l-ebda deni. Ħu offiż hu aktar iebes biex jintrebaħ minn belt qawwija, u l-ġlied bejn l-aħwa qisu staneg ta’ kastell. Aħjar tgħammar f’rokna ta’ setaħ milli ma’ mara ġellieda f’dar kbira.” (Proverbji 3:29-30; 18:19; 25:24).  Matul l-Assedju l-Kbir fl-1565, il-qawwiet Ottomani tħabtu u ssieltu biex jirbħu lil pajjiżna taħt idejhom. Għalkemm kienu ferm aktar numerużi minna, it-Torok iġġieldu għalxejn għal erba’ xhur sħaħ. Il-bliet Maltin, fortifikati bis-swar u balwardi godlija, kienu virtwalment inespjunabbli. Hekk ukoll hu diffiċli tirbaħ lura l-ħbiberija ta’ ħu offiż. Anzi, dal-proverbju jwissina li hu aktar diffiċli tirbaħ lura lil ħuk milli tegħleb belt qawwija. Ma naħsibx li dan inkiteb biex naqtgħu qalbna milli nfittxu rikonċiljazzjoni f’waqtha. Jekk wieħed jistaqsi, x’inhi r-rikonċiljazzjoni? Hi t-tieni ħbiberija. Dan jibqa’ dmir...