Skip to main content

Fuq ix-Xatt, bil-Mappa

“Il-ħaqq tiegħek hu bħal muntanja ta’ Alla; il-ġudizzji tiegħek bħal abbiss kbir. Mulej, int tgħin lill-bnedmin u ’ll-bhejjem. Kemm hi għażiża t-tjieba tiegħek, o Alla! Għalhekk ulied il-bnedmin iqiegħdu t-tama tagħhom taħt id-dell ta’ ġwinħajk. Bil-ġid ta’ darek jixbgħu, u int tisqihom mix-xmara tal-hena tiegħek. Għax fik hemm l-għajn tal-ħajja; f’dawlek naraw id-dawl” (Salmi 36:6-9).

Mhux wieħed jew tnejn issibilhom storja speċjali x’jirrakkontaw. Ħa nsejhulha, “L-inkontru tiegħi m’Alla.” Jidħlu fid-dettalji u jsostnu illi ħassewh lil Alla. Avolja mhumiex Kristjani, iltaqgħu mal-myterium tremendum. L-esperjenza tagħhom imbagħad jużawha bħala prova li la għandhom bżonn il-Bibbja u wisq inqas id-dommi u l-formoli ekkleżjastiċi dwar Alla. Ma jaraw ebda valur, ngħidu aħna, fil-Kredu tal-Appostli. Ladarba ltaqgħu mal-ħaġa reali, dawn l-artikli mill-antik jidhru ġugarelli, oġġetti pedantiċi għalihom. 

Meta wieħed minn fuq il-plajja jkun osserva b’kemm tagħtih il-vista fuq l-Antlantiku, jekk imbagħad iħares lejn mappa tal-istess oċean, ikun ukoll qed idur minn ħaġa reali għal ħaġa inqas reali. Ikun dar minn mewġ veru għal folja kkulurita. Issa hawn hu l-punt. Nammettu, il-mappa hi biss karta mlewna, iżda hi bbażata fuq l-esperjenza ta’ eluf ta’ nies, x’sabu meta baħħru fuq l-Atlantiku. Għandha warajha toqol ta’ tiġrib daqstant reali bħall-epserjenza individwali minn fuq ix-xatt. 

Id-differenza tinsab hawn: tiegħek hi ħarsa waħda u iżolata, mentri l-mappa tiffittja dawk l-esperjenza kollha f’daqqa. Jerġa’, jekk tixtieq tmur x’imkien, il-mappa hi assolutament essenzjali. Dment li interessat biss b’passiġġati mal-kosta, il-ħars tiegħu hu wisq iżjed sodisfaċenti milli tikkonsulta l-atlas. Imma l-mappa hi wisq iżjed utli minn passiġġati fuq il-kosta jekk biħsiebek tbaħħar lejn l-Amerika. 

It-teoloġija bħal mappa. Jekk tieqaf b’sempliċi tagħlim u katekeżi dwar id-dottrini Kristjani, il-mappa hi bil-qabda inqas interessanti minn laqgħa diretta m’Alla, jew esperjenza ħajja miegħu. Id-dottrini mhumiex Alla: huma speċi ta’ mappa – juruk fejn sejjer u kif tasal. Jekk ma nisimgħux mill-Bibbja, ma jfissirx illi ma jkollniex ideat dwar Alla. Ifisser illi tiġi invażat b’salt ideat żbaljati dwar Alla, ereżiji illi lanqas biss tinduna li huma ereżiji. Jekk tibqa’ injorant dwar il-kontenut tal-Bibbja biex issegwi l-ideat popolari u sekulari tal-moderniżmu tkun qed issofri retrogressjoni – bħal meta llum temmen illi d-dinja hi ċatta. 

Talba: “O Alla tal-eżerċti, int għarraft ismek lin-nies minn kull ġenerazzjoni, u dawn jaqblu bejniethom illi inti spirtu infinit, etern, ma tinbidilx fl-enti tiegħek, fl-għerf, il-qawwa, qdusija, ġustizzja, tjieba u verità. Bl-umiltà u fl-għaqda magħhom jien nagħtik qima, ġieħ u glorja, issa u għal dejjem. F’isem Ibnek Ġesù. Ammen.”

Comments

Popular posts from this blog

Qawwija fid-Dgħufija

“U mqar jekk l-evanġelju tagħna hu mgħotti, hu mgħotti biss għal dawk li qed jintilfu. Fil-każ tagħhom l-alla ta’ daż-żmien għema mħuħ il-miskredenti, sabiex ma jiddix fuqhom it-tidwil tal-evanġelju tal-glorja ta’ Kristu, li hu l-immaġni t’Alla. Għax mhux lilna nfusna nippritkaw, iżda ’l Kristu Ġesù bħala s-Sid, u aħna nfusna l-qaddejja tagħkom minħabba Ġesù. Għax Alla, li qal, ‘Ħa jiddi d-dawl mid-dlam,’ huwa dak li idda fi qlubna għat-tidwil tat-tagħrif tal-glorja t’Alla f’wiċċ Kristu. Imma għandna dat-teżor f’reċipjenti xaqqufin sabiex jintwera li din l-eċċessività tas-setgħa tappartieni għal Alla u mhijiex minna nfusna” (2 Korintin 4:3-7). Hemm kontinwità fil-fidi: ninsabu f’suċċessjoni ta’ demm martri. Ħa ngħaddu t-torċa minn id għall-oħra, minn ġenerazzjoni għall-oħra. Apparti l-fidili fil-knisja stabbilita, insibu n-Novatjani, id-Donatisti, il-Valdiżi (seklu 12), l-Albiġiżi (seklu 13), il-Lollardi (wara Wiklef fis-seklu erbatax), l-Aħwa Boħemjani (seklu 15), u l-Anabattis

Lejk Nerfa' Għajnejja

“Lejk nerfa’ għajnejja, o int li tgħammar fis-smewwiet. Ara, bħalma għajnejn il-qaddejja jħarsu lejn id sidhom, u bħalma għajnejn il-qaddejja jħarsu lejn sidtha, hekk għajnejna jħarsu lejn il-Mulej, Alla tagħna, sakemm ikollu ħniena minna. Ħenn għalina, o Mulej, ħenn għalina, għax aħna mxebbgħin għall-aħħar bit-tgħajjir. Ruħna mxebbgħa żżejjed biż-żebliħ ta’ dawk li huma paxxuti, u bit-tgħajjir tal-imkabbrin” (Salmi 123:1-4).  Huwa adatt li aħna nitolbu għar-rilif mill-istmellija. Sakemm għandna n-nifs, huwa preġju u żina għalina li nfittxu ’l Alla għall-għajnuna u gwida. Evidentement das-salm huwa t-tnegħida ta’ wieħed (ma’ fidili sħabu oħrajn) li jinsab fl-arena, f’sitwazzjoni iebsa, imkeskes minn nies ħżiena u mgħobbi bl-istmellija u d-disgust tagħhom.  Imma Alla, li jippermetti d-dwejjaq jinvistana biex sikwit jgħammar magħna, jista’ jneħħih, isostnina taħtu jew jislet il-ġid minnu. Kif jista’ Alla jwarrab talb bħal dan, kif imlissen hawn? Alla kapaċi u difatti jintervie

Id-Drawwa

“Ġesù rritorna fis-setgħa tal-Ispirtu fil-Galilija, u r-rapport dwaru infirex mal-inħawi kollha. Hu għallem fis-sinagogi tagħhom, imfaħħar minn kulħadd. Mar f’Nażaret, fejn trabba, u skont id-drawwa tiegħu mar fis-sinagoga f’jum is-Sibt. U qam biex jaqra Tnewwillu l-iskroll tal-profeta Isaija. Fetaħ l-iskroll u sab il-post fejn kien hemm miktub: ‘L-Ispirtu tas-Sid fuqi għax unzjonani ħalli nxandar l-evanġelju lill-foqra. Bagħatni nipproklama l-liberazzjoni lill-ikkaptivati, u dawl mill-ġdid lill-għomja, nibgħat illiberati lill-oppressati, nipproklama s-sena favorevoli tas-Sid.’ Imbagħad gerbeb l-iskroll, raddu lill-attendent u ntnasab bilqiegħda. Għajnejn kulħadd fis-sinagoga kienu ssommati fuqu, u beda billi qalilhom, “Illum twettqet din l-Iskrittura li għadkom kemm smajtu’” (Luqa 4:14-21).  Hu sinifikanti ħafna kif hawn jingħad illi Ġesù attenda l-qima fis-sinagoga “skont id-drawwa tiegħu.”  Id-drawwa, imħaddma tajjeb u bil-għaqal, fiha valur imprezzabbli. Issirilna t-tien