Skip to main content

Kun Utli

“Tiġġudikawx, sabiex ma tkunux iġġudikati. Għax bl-istess mod kif tiġġudikaw se tkunu ġġudikati, u bil-kejl li tkejlu se jkun imkejjel lilkom. Għaliex tara l-iskalda f’għajn ħuk, imma ma tinnotax it-travu f’għajnek stess? Jew kif tista’ tgħid lil ħuk, ‘Ħallini nneħħilek l-iskalda minn għajnek,’ meta travu jinsab f’għajnek stess? Ja ipokrita, neħħi l-ewwel it-travu minn għajnek stess, u mbagħad tara sew biex tneħħi l-iskalda minn għajn ħuk” (Mattew 7:1-5). 

Kif ġieli smajt l-Ingliżi jitkellmu, min jgħammar fis-serer m’għandux iwaddab ġebel, u lanqas m’għandek tipponta lejn iċ-ċappatini ta’ ħaddieħor b’subgħajk inkallat. Min m’għandux qalb biex jgħin lanqas għandu dritt jikkritika, imma fir-realtà tal-ħajja, imqar l-iljun ikolli jiddefendi lilu nnifsu kontra d-dubbien. 

Hawn nista’ ndeffes ħrafa mill-pinna t’Eżopu. Ġove, Nettunu u Minerva darba kellhom kompetizzjoni bejniethom biex jiddeterminaw min minnhom kellu ħila jagħmel l-aktar ħaġa perfetta fid-dinja. Ġove għamel bniedem, Minerva għamlet dar, u Nettunu għamel gendus. 

Momus – dan kien għadu mhux itturufnat minn Olimpu – inħatar biex jiġġudika liema mill-kreazzjonijiet kellha l-ikbar mertu. Beda billi sab difett fil-gendus għax qrunu ma kinux taħt għajnejh u għaldaqstant ma setax jara meta kien jirromba bihom. Għadda għal fuq il-bniedem, u lanqas għoġbu, għax ma kellux tieqa f’ħobbu biex il-ħsibijiet u s-sentimenti ġewwiena tiegħu jkunu jistgħu jidhru. Finalment, resaq fuq id-dar u wara li kemmex xofftejh qal illi lanqas ma fiha preġju, għax m’għandhiex roti biex fil-każ li l-abitanti tagħha jiddejqu mill-ġirien antipatiċi, ikunu jistgħu jallargaw. 

Wara li Momus ippronunzja l-ġudizzji kollha tiegħu, Ġove keċċa lill-kritiku mis-smewwiet. Qallu, “Min hu ffissat biex isib id-difetti qatt ma jista’ jogħġbu xejn. Imma almenu, tmaqdarx ix-xogħlijiet ta’ ħaddieħor qabel ma tkun ħloqt xi ħaġa sura int innifsek!”

Jekk ivvilifikaw lill-Qaddis t’Alla u ttimbrawh bħala indemonjat u miġnun, m’għandix għalfejn nieħu għalija. “Ftakru fil-kelma li jien għidtilkom: ‘Qaddej mhux ikbar minn sidu.’ Jekk lili ppersegwitawni, għad jippersegwitaw lilkom ukoll” (Ġwanni 15:20). 

Frattant aħna, jekk għandna f’moħħna ngħaddu ’l quddiem u ntejbu s-soċjetà tagħna, il-qadi ta’ dmirijietna jmissu dejjem ikun indipendenti mill-opinjoni pubblika. Jekk ma nadottawx dil-linja nibqgħu ma nwettqu xejn, għax jekk noqogħdu nistennew sakemm il-ħaġa nagħmluha perfetta hekk li ħadd ma jsibilha difett, nibqgħu ma nagħmluha qatt. 

Talba: “Ja Sidi, la nista’ nbagħbas u lanqas nilgħab bil-verità tiegħek. Fi ħwejjeġ essenzjali tal-verità, nitolbok biex tagħmilni kolonna bla ma nċedi; fi ħwejjeġ sekondarji agħtini illi nitkellem u nisma’, biex ngħallem u nitgħallem; fi ħwejjeġ ta’ konvinzjoni għallimni nkun tolleranti bla ma nagħmel ħaqq minn ħaddieħor. Ammen.”

Comments

Popular posts from this blog

Qawwija fid-Dgħufija

“U mqar jekk l-evanġelju tagħna hu mgħotti, hu mgħotti biss għal dawk li qed jintilfu. Fil-każ tagħhom l-alla ta’ daż-żmien għema mħuħ il-miskredenti, sabiex ma jiddix fuqhom it-tidwil tal-evanġelju tal-glorja ta’ Kristu, li hu l-immaġni t’Alla. Għax mhux lilna nfusna nippritkaw, iżda ’l Kristu Ġesù bħala s-Sid, u aħna nfusna l-qaddejja tagħkom minħabba Ġesù. Għax Alla, li qal, ‘Ħa jiddi d-dawl mid-dlam,’ huwa dak li idda fi qlubna għat-tidwil tat-tagħrif tal-glorja t’Alla f’wiċċ Kristu. Imma għandna dat-teżor f’reċipjenti xaqqufin sabiex jintwera li din l-eċċessività tas-setgħa tappartieni għal Alla u mhijiex minna nfusna” (2 Korintin 4:3-7). Hemm kontinwità fil-fidi: ninsabu f’suċċessjoni ta’ demm martri. Ħa ngħaddu t-torċa minn id għall-oħra, minn ġenerazzjoni għall-oħra. Apparti l-fidili fil-knisja stabbilita, insibu n-Novatjani, id-Donatisti, il-Valdiżi (seklu 12), l-Albiġiżi (seklu 13), il-Lollardi (wara Wiklef fis-seklu erbatax), l-Aħwa Boħemjani (seklu 15), u l-Anabattis...

Il-Mogħdrija

“Imma issa intom imisskom tneħħu dawn il-ħwejjeġ kollha: ir-rabja, l-għadab, il-malizzja, l-ikkalunnjar u diskors oxxen minn ħalqkom. Tigdbux lil xulxin, ladarba nżajtu l-bniedem il-qadim bil-prattiċi ħżiena tiegħu, u lbistu l-ġdid, li qed jiġġedded fit-tagħrif veru skont l-immaġni ta’ min ħalqu - tiġdid fejn m’hemmx distinzjoni bejn Grieg u Lhudi, ċirkonċiżjoni u inċirkonċiżjoni, barbaru, Skita, ilsir jew liberu, iżda Kristu hu kollox u f’kulħadd. Mela, bħala l-magħżulin t’Alla, qaddisin u maħbubin, ilbsu sentimenti ta’ mogħdrija, benevolenza, umiltà, manswetudini u paċenzja” (Kolossin 3:8-12).  Il-beninnità hi l-ispirtu ta’ trattament favorevoli, jew il-prattika kostanti u abitwali ta’ azzjonijiet amikevoli u benevolenti. Hemm żewġ prinċipji ewlenin fil-kostituzzjoni umana, li jwettqu serriegħa bla waqfien għall-predominanza: l-egoiżmu u l-benevolenza, jew il-beninnità. L-egoiżmu jikkonċentra s-sentimenti, ix-xewqat u l-azzjonijiet kollha fuq il-promozzjoni tal-benesseri i...

Diskors Bid-Dehen

“La taħsibx kif tagħmel il-ħsara lil għajrek huwa u qiegħed jgħammar bla biża’ miegħek. La tiġġieled ma’ ħadd għalxejn, jekk ma għamillek l-ebda deni. Ħu offiż hu aktar iebes biex jintrebaħ minn belt qawwija, u l-ġlied bejn l-aħwa qisu staneg ta’ kastell. Aħjar tgħammar f’rokna ta’ setaħ milli ma’ mara ġellieda f’dar kbira.” (Proverbji 3:29-30; 18:19; 25:24).  Matul l-Assedju l-Kbir fl-1565, il-qawwiet Ottomani tħabtu u ssieltu biex jirbħu lil pajjiżna taħt idejhom. Għalkemm kienu ferm aktar numerużi minna, it-Torok iġġieldu għalxejn għal erba’ xhur sħaħ. Il-bliet Maltin, fortifikati bis-swar u balwardi godlija, kienu virtwalment inespjunabbli. Hekk ukoll hu diffiċli tirbaħ lura l-ħbiberija ta’ ħu offiż. Anzi, dal-proverbju jwissina li hu aktar diffiċli tirbaħ lura lil ħuk milli tegħleb belt qawwija. Ma naħsibx li dan inkiteb biex naqtgħu qalbna milli nfittxu rikonċiljazzjoni f’waqtha. Jekk wieħed jistaqsi, x’inhi r-rikonċiljazzjoni? Hi t-tieni ħbiberija. Dan jibqa’ dmir...