“Inħaslu, tnaddfu; neħħu l-ħażen ta’ għemilkom minn quddiem għajnejja; ieqfu mill-ħażen. Tgħallmu għamlu t-tajjeb; fittxu l-ġustizzja, agħmlu hieni lill-imgħakkes; agħmlu ħaqq lill-iltim; aqbżu għall-jedd tal-armla!...Iftaħ fommok għall-imbikken, biex taqbeż għall-kawża tal-imsejknin kollha. Iftaħ fommok; aqta’ l-ħaqq bis-sewwa, u aqbeż għall-kawża tal-miskin u ta’ min hu fil-bżonn” (Isaija 1:16-17; Proverbji 31:8-9).
Għall-aħjar jew għall-agħar qed ngħixu f’soċjetà moderna. Imdorrijin niftaħru biċ-ċiviltà tagħna, speċjalment meta paragunata ma’ ċiviltajiet oħra fil-qedem. Jidhrilna li għamilna avvanzi tremendi fejn l-antenati tagħna kienu armajn barbari. Biss wieħed irid jiftakar li ċ-ċiviltà hi moviment u mhux kondizzjoni. Hi aktar traġitt ħaj milli port statiku.
Fis-sens dejjaq tagħha ċ-ċiviltà tissinifika l-awtorità sħiħa tal-ispirtu uman fuq ħwejjeġ esterni, il-prodott ta’ din l-istess awtorità fi ħwejjeġ viżibbli – arti, kultura u l-bqija. Fattur determinanti, biex ma ngħidx ewlieni, fil-formazzjoni ta’ kull ċiviltà hi r-reliġjon. Meta ċiviltà tipprova tiġri l-ġirja tagħha mingħajr il-lehma tar-reliġjon tispiċċa biex tagħmel ħwejjeġ agħar mill-bhejjem.
Ladarba fil-Punent l-abort u d-divorzju huma lampanti, dan mhu xejn sinjal pożittiv għaċ-ċiviltà tagħna, għax it-test veru taċ-ċiviltà mhux l-istatistika, lanqas l-ekonomija, lanqas il-kwalità tal-bliet tagħna, imma xi speċi ta’ nies il-ġens kapaċi jipproduċi, u x’influwenza tgawdi għall-promozzjoni tad-dinjità umana.
Talba: “Alla setgħani, int stess vżajtna illi fl-aħħar jiem inkunu ngħixu fi żminijiet wegħrin, għax in-nies ikunu ħabbejjin tagħhom infushom, suppervi, ingrati, irrikonċiljabbli, brutali, minfuħin bil-kburija, u jħobbu l-pjaċir aktarx milli jħobbu lilek. Iffortifikana biex inkunu kapaċi nirreżistu l-kurrent tal-ħażen u nfittxu dejjem immantnu xirka vitali miegħek.”
Comments